מדוע המתינו עם הכרזת חג החנוכה לשנה אחרת?
כך נאמר בגמרא (מסכת שבת) "שלשנה אחרת קבעום בהלל והודיה" – מדוע לא מיד קבעו חג מיד?
אפשר לומר שבאופן פסיכולוגי סדר גודל של ניצחון בשדה הקרב ונס פך השמן היה כ"כ עוצמתי שהיה צריך לעכל את ההתרחשות ולעבד אותה איזה זמן עד שעושים עם זה משהו. כך קרה כאן!
אומר "השפת אמת" שפתאום הם קלטו שהם קיבלו לא סתם נס ניצחון ועוד "סתם נס" אלא קיבלו חג חדש כמו פורים! – גם שם היתה זו אסתר שאמרה לחכמים "כתבוני לדורות" אתם תיראו שמה שקרה בתקופתי יהיה לכם חג עוצמתי לדורות וכך באמת קרה. קיימו וקיבלו עליהם היהודים להיות עושים את הימים הללו כחג.
עד עכשיו היו רק שלושת הרגלים שהם היו הבסיס הרוחני לכל התנהלות עם ישראל עד לחורבן ביהמ"ק הראשון אך כיון שנחרב הבית וניפסקה העליה לרגל היו צריכים למלא את המצברים בחגים חדשים והם החגים מדרבנן. חגים שבאו מצימאון של עמ"י מסיפורי ניסים שהיו לנו, וחכמים ברוח קודשם קבעו אותם לחגים ממש! אפשר לראות עד כמה מתחבר כל העם לחגים אלו!
השפת אמת מוסיף שמול סוכות שמונה ימים (עם שמיני עצרת) יש לנו את חנוכה, ומול חג שבועות יש את פורים ומול פסח… נשאר פתוח עד שיבוא חג חדש והנה הוא הגיע! יום העצמאות! – חג חירותנו בזמן הזה משלים את החגים מדרבנן. אשרינו שזכינו.
חג חנוכה שמח, שבת שלום וחודש טוב.